Petua Untuk Mencungkil Bakat Anda


Petua Untuk Mencungkil Bakat Anda


a. Bakat adalah kebolehan kita untuk melakukan sesuatu dan melaksanakan sesuatu, khususnya kemahiran. Bakat anda berbeza daripada orang lain walaupun kadangkala serupa. Bakat kita boleh dipelajari kemudian asah menjadi semakin baik sehingga menjadi kecenderungan kita. Bakat itu cuma asas untuk anda melakukan sesuatu dengan cukup baik pada peringkat permulaan. Namun untuk berjaya dalam sesuatu bidang, bakat saja tidak cukup. Kita perlu rajin mempelajari benda baru dan memperbaiki kemahiran sedia ada. Kuncinya adalah rajinkan diri untuk belajar diikuti dengan menambahbaik kemahiran.

b. Anda ada bakat tersendiri, cuma anda perlu lakukan sesuatu untuk mencungkil bakat anda. Ada. Memang ada! Cuma ia tersembunyi. Anda tidak akan tahu selagi anda tidak mendesak diri untuk ambil tahu. Teknik paling baik untuk mengetahui anda ialah pergi keluar dan lakukan sesuatu yang baru. Jangan sekadar cuba, tetapi buat terus. Denga n melakukan sesuatu yang baru, anda akan dapat mencungkil bakat-bakat tersembunyi. Misalnya, jika sekarang anda minat bermain futsal dan mahir menggelecek bola, apa kata anda berkecimpung atau mencuba sukan lumba basikal atau sukan renang yang langsung tidak melibatkan bola. Kedua-dua jenis sukan tersebut mungkin baharu pada anda. Tetapi biasanya benda yang baharu mendatangkan keseronokan tersendiri sebab ada ‘kelainan’ tersendiri setiap kali anda melakukannya.

 c. Jika anda seorang gadis atau wanita dan cukup minat memasak, apa kata anda terlibat dalam bidang perkomputeran. Ambil komputer desktop anda, buka satu-satu dan kaji benda-benda di dalamnya dengan penuh rasa ingin tahu. Lama-kelamaan, minat pada komputer timbul sendiri sebab ia mendatangkan keasyikan tersendiri. Bidang masakan dan perkomputeran dua bidang berbeza. Tidak menjadi suatu kesalahan jika anda terokai benda atau bidang yang baharu. Ia akan membuat minda anda berkembang. d. Buat permulaan, cara untuk mengetahui apa bakat anda adalah dengan melakukan sesuatu yang baharu, dan mulakan mempelajari kemahiran baharu di dalam bidang yang baru. Beranikan diri anda untuk membuat sesuatu yang baharu.