Petua Untuk Menghilangkan Jerawat


Petua Untuk Menghilangkan Jerawat

Petua Untuk Menghilangkan Jerawat

Pilihan 1: Campurkan air limau nipis dengan 1 sudu minyak masak. Sebelum anda tidur, sapukan campuran tersebut ke seluruh muka anda. Sekiranya anda berasa pedih, ia hanya sementara sahaja. Keesokkan harinya, ambil beberapa keping asam gelugur (asam keping) dan rendam dalam air panas.  Setelah sejuk atau suam, basuhlah muka anda dengan air tersebut.

Pilihan 2: Ambil asam jawa dan gosokkan ke seluruh muka anda. Gosokkan pada tempat -tempat yang berparut. Biarkan dalam masa beberapa minit, kemudian basuh dengan air biasa. Muka anda akan menjadi licin dan bersih.

Pilihan 3: Campurkan beberapa sudu tepung ubi kayu dengan air asam jawa. Kemudian sapukan ke muka anda. Amalkan selalu seperti anda mengamalkan penggunaan bedak sejuk. Muka anda akan bertambah cerah dan lembut serta tidak berjerawat lagi.

Pilihan 4: Ambil 3 jenis akar kayu iaitu akar bunga melur, akar bunga cina dan akar kitam guri serta seketul kemenyan. Jika sukar mendapatkan ketiga-tiga akar ini, memadailah dengan 2 jenis sahaja. Semua akar tersebut diasah di buntot pasu dengan sedikit air. Sapukan ke seluruh muka anda sebagai bedak sejuk.

Pilihan 5: Parut temu lawak mengikut keperluan , kemudian campurkan dengan sedikit gula melaka . Ambil 3/4 gelas air masak dan campurkan dengan sedikit asam jawa dan 3 biji bawang merah yang ditumbuk lumat . Bancuh kesemua bahan tersebut sehingga sebati, kemudian tapis . Minumlah airnya beberapa kali.

Pilihan 6: Ambil sedikit asam jawa dan beberapa inci kunyit hidup . Tumbuk kunyit itu dan campurkan dengan asam jawa dan sedikit air. Setelah campuran itu sebati , sapu ratakan ke seluruh muka anda . Biarkan kira-kira 20 minit Kemudian ketika anda mandi, basuhlah dengan bersih. Jika selalu diamalkan, muka anda akan sukar ditumbuhi jerawat dan kulit menjadi lebih halus .

Pilihan 7: Parut jagung muda dan sapukan ke muka anda . Biarkan beberapa minit kemudian basuh hingga bersih. Selepas itu, sapukan lagi muka dengan jagung muda tadi . Kali ini biarkan hingga ke hari esoknya .

Pilihan 8: Basuh muka dengan air suam, kemudian gosoklah muka dengan tomato masak. Biarkan ia kering sendiri. Selepas itu bilas muka anda dengan air suam.

Pilihan 9: Ambil air didihan nasi yang pekat dan sapukan ke seluruh muka . Biarkan kering dan jangan menggerak-gerakkan muka. Apabila kering, bilas dengan air bersih atau jika ingin cepat berkesan , bilas dengan air suam . Jika diamalkan setiap hari selama 2 minggu berturut-turut, anda akan lihat kesannya. Kulit muka anda akan bertambah bersih dan lembut .

Pilihan 10: Giling sedikit ibu kunyit, daun pegaga, pucuk daun asam jawa, beberapa kelopak bunga mawar dan sedikit beras yang sudah direndam selama 2 malam. Apabila halus, bulat-bulatkan dan jemur sehingga kering. Jika hendak digunakan, hancurkan dengan air dan sapu ke muka sebelum tidur supaya liang roma kulit muka tidak ditutupi sebarang lapisan.

Pilihan 11: Tumbuk lumat rumput gelang sambal yang dibersihkan dengan air hujan dan dicampurkan dengan tepung beras sehingga sebati serta keringkan. Ia boleh dibuat bedak . Bersihkan kulit muka sebelum memakai bedak ini. Buat begini setiap pagi dan malam.

Pilihan 12: Amalkan memakai bedak sejuk dicampurkan dengan daun bunga Tanjung yang ditumbuk lumat bersama sedikit kapur . Kacau semua bahan ini sehingga sebati kemudian sapukan ke muka setiap malam sebelum tidur . Jika selalu diamalkan, jerawat akan kering dan pupus.

Pilihan 13: Ambil segenggam pucuk jambu batu dan uparkan (seperti menggulung) di tapak tangan . Selepas itu, gosokkan ke muka hingga ke leher. Biarkan beberapa minit supaya kering di muka. Kemudian basuhlah dengan air sejuk.

Pilihan 14: Ambil sedikit daun penggaga tumbuk sehingga lumat kemudiannya dicampurkan dengan bedak sejuk. Kemudian pakaikan pada seluruh muka. Duduk senyap-senyap dan jangan bercakap. Anda akan rasakan kulit muka anda menjadi tegang. Setelah 40minit, cuci muka anda dengan air suam. Muka akan berasa licin dan bersih. Jeragat pula akan hilang sedikit demi sedikit akibat kesan dari penggunaan daun penggaga itu. Lakukan 3 kali seminggu.

Pilihan 15: Rendam asam gelugur semalaman. Tumbuk pucuk jambu batu kemudian campurkan dengan air rendaman tersebuti. Sapukan di muka. Biarkan beberapa minit. Lakukan 3 kali seminggu.

Pilihan 16: Hancurkan beberapa helai daun pucuk jambu batu. Campurkan dengan bedak sejuk. Tepekkan di muka sebelum tidur. Amalkan setiap hari.

Pilihan 17: Giling beras dengan daun inai hingga lumat. Bulatkan adunan sebesar duit 5 sen dan jemur hingga kering. Apabila hendak menggunakannya, titis sedikit air limau nipis. Sapukan pada muka menggunakan belahan kentang.

Pilihan 18: Campurkan serbuk kayu manis dengan bedak sejuk dan sedikit air. Kemudian sapukan campuran tadi pada muka sebelum tidur. Lakukan seberapa kerap yang boleh.

Pilihan 19: Gosok beberapa helai pucuk daun tanjung pada telapak tangan, kalau boleh biar hingga lumat. Kemudian gosokkan ke muka dan biarkan kering. Basuh muka dengan air bersih. Amalkan setiap hari.

Pilihan 20: Campurkan susu tepung dengan air bersih. Kemudian tepekkan ke muka setiap malam dan setelah kering basuh kering basuh muka dengan air suam. Amalkan selalu.

Pilihan 21: Belah 2 biji tomato. Sapukan rata pada muka sebelum tidur. Biarkan sehingga kering. Buangkan biji tomato yang melekat di muka. Keesokan harinya, basuh muka dengan air bersih. Amalkan seminggu sekali.

Pilihan 22: Ambil sedikit madu lebah dan campurkan madu tersebut dengan bedak sejuk. Tekapkan bedak tersebut ke tempat yang ada kesan jerawat. Lakukan sekurang-kurangnya 2 hari sekali.

Pilihan 23: Tumbuk beberapa batang kulit kayu manis dan jadikan serbuk. Campurkan dengan sedikit air. Tempelkan pada parut jerawat.

Pilihan 24: Asah kulit kayu manis dan campurkan dengan madu lebah. Tempelkan pada muka yang berparut setiap malam. Keesokkannya, cucilah menggunakan air suam.

Pilihan 25: Kisar timun dan tapiskan airnya. Tampalkan hampas timun pada muka. Biarkan setengah jam. Kemudian cuci bersih dengan air suam.

Pilihan 26: Rendam beberapa helai daun senduduk, sedikit cekur dan segenggam beras. Kemudian giling hingga lumat. Sapukan pada parut muka 3 kali seminggu.

Pilihan 27: Tumbuk 10 helai daun sirih muda. Tempelkan pada muka terutama pada bekas jerawat. Setelah kering, cuci muka dengan air bersih. Amalkan 3 kali seminggu.

PERINGATAN:

a. Cuba elakkan sauna muka kerana ia mungkin menjadikan jerawat bertambah teruk.

b. Jaga pemakanan anda. Elakkan makanan yang mungkin membuat jerawat lebih teruk. Setiap orang mempunyai alahan kepada jenis makanan yang berlainan dari orang lain.

Pilihan 28: Masak secekak daun inai bersama 2 cawan air. Biarkan hingga mendidih. Setelah sejuk, sapukan pada jerawat. Amalkan setiap hari sehingga jerawat hilang.

Pilihan 29: Picit jerawat dengan tangan yang bersih. Selepas itu, sapukan sedikit tawas pada bekas jerawat. Lakukan selalu dan jerawat tidak akan tumbuh lagi.

Pilihan 30: Kisarkan kacang hijau dengan menggunakan sedikit air. Sapukan pada muka dan seluruh anggota tubuh semasa mandi. Biarkan selama dua hingga tiga minit. Amalkan petua ini setiap kali anda mandi.

Pilihan 31: Ambil beberapa banyak kulit timun. Tumbuk hingga lumat. Pupurkan kulit timun yang ditumbuk tadi ke muka yang terdapat kesan jerawat. Biarkan setengah jam sebelum dibersihkan. Amalkan petua ini setiap hari.

Pilihan 32: Tumbuk seulas bawang putih yang telah dibuang kulitnya. Titik pada jerawat secara melata pada muka. Lakukan sebelum tidur. Amalkan setiap malam.

Pilihan 33: Ambil sedikit tepung sagu dan dicampur dengan sedikit air. Pastikan campuran keduanya tidak terlalu pekat atau cair.
Sapukan campuran tepung sagu dan air ke seluruh muka anda macam pakai bedak sejuk. Amalkan setiap malam atau sehingga sembuh. Pada keesokan pagi, cuci muka anda yang sudah penuh dengan tepung sagu dengan air suam.

PERINGATAN:

a. Dapatkan rehat yang cukup kerana jerawat mungkin timbul dari perasaan tertekan, bermasalah dan badan yang letih.

b. Memakai pakaian bersenam atau harian yang longgar. Memakai pakaian ketat, tudung atau headband ketat dari kain yang tidak meresap peluh menambahkan pengeluaran minyak dan risiko jerawat dari kulit berminyak.

Pilihan 34: Campurkan susu, madu lebah, dan putih telur. Kacau hingga sebati. Sapukan pada muka dan biarkan selama 25 minit. Selepas itu, bilas dengan air. Amalkan selalu.

Pilihan 35: Tumbuk lumat beberapa helai daun pengaga bersama sedikit beras. Kemudian campurkan dengan bedak sejuk dan sapukan pada muka. Lakukan pada waktu malam setiap hari hingga kesan jerawat hilang.

Pilihan 36: Campurkan perahan air limau dengan sedikit tepung beras. Gaul hingga sebati dan sapukan ke muka. Biarkan seketika dan bilas dengan air. Amalkan selalu.

Pilihan 37: Parut jagung muda dan sapukan pada muka anda. Setelah itu basuh dengan bersih. Ulang semula proses ini sebelum masuk tidur dan biarkan semalaman. Cuci bersih pada keesokan harinya.

Pilihan 38: Masukkan air panas yang mendidih ke dalam sebungkus kecil daun the. Wapkan muka anda dengan air tersebut. Lakukan berulangkali. Sebelum anda masuk tidur, basuhlah muka anda dengan air suam.

Pilihan 39: Belah 2 biji tomato dan gosokkan pada muka anda. Biarkan sehingga kering semalaman. Keesokan paginya, basuh dengan air suam. Amalkan selalu.

Pilihan 40: Ambil bawang putih, buang kulitnya dan hiris nipis-nipis. Tempelkan pada muka anda yang berjerawat. Amalkan selalu.

Pilihan 41: Ambil 7 helai daun belimbing buluh yang masih muda. Tumbuk daun tersebut dan campurkan dengan parutan temulawak. Sapukan pada muka yang berjerawat. Amalkannya 4 minggu berturut-turut.

Pilihan 42: Ambil segenggam daun kelor yang baharu dipetik dari tangkainya. Tumbuk sehingga halus. Sapu pada bahagian yang berjerawat. Sebaik-baiknya anda amalkan petua ini setiap kali sebelum tidur.

Pilihan 43: Rebus temulawak dengan asam trengguli (Kayu Raja). Minum setiap hari.

Pilihan 44: Ambil beberapa helai daun jambu batu dan giling hingga halus. Campurkan bersama bedak sejuk dan tepek pada muka sebelum masuk tidur.

Pilihan 45: Ambil beberapa helai daun sirih dan tumbuk bersama beras hingga lumat. Campurkan dengan sedikit ait dan tepek pada muka sebelum masuk tidur.

Pilihan 46: Tumbuk kacang hijau hingga menjadi debu dan tambahkan yogurt untuk dibuat pencuci muka. Jerawat akan beransur hilang.

Pilihan 47: Keringkan kulit buah rambai dan kisar halus. Campur dengan sedikit air mawar atau air masak. Sapukan pada muka anda. Amalkan 3 kali seminggu.

Pilihan 48: Ambil lapisan kulit pada pokok bunga tanjung. Giling halus-halus dan jadikan ia bedak. Sebelum anda sapukan pada muka, campurkan dengan sedikit bedak sejuk dan beberapa titis air. Sapukan pada muka terutama pada bahagian yang berjerawat pada sebelah malam sebelum masuk tidur. Jadikan ia amalan harian.

Pilihan 49: Ambil kapur barus dan sedikit air limau nipis. Tumbuk kapur barus hingga lumat dan campurkan dengan air limau nipis. Sapukan pada muka anda yang berjerawat. Biarkan selama 35 minit ataupun sampai ia kering. Basuh muka anda sampai bersih dengan air suam.

Pilihan 50: Ambil beberapa helai pucuk jambu batu dan gilingkannya (atau ditumbuk) sehingga halus. Kemudian sapukannya pada bahagian yang ada jerawat. Pakailah selalu. Untuk menjadikan lebih mujarab, pakailah bersama-sama dengan bedak sejuk.

Pilihan 51: Tumbuk daun belimbing besi hingga lumat dan keluar airnya, jika tidak berair boleh tambah sedikit air. Sapukan ke seluruh muka anda sebelum tidur. Atau tunggu sehingga kering lalu basuh hingga bersih.

Pilihan 52: - Ambil daun sirih muda 2 helai dan panaskan dengan seterika. Lekapkan/tekapkan daun sirih yang panas itu ke muka anda yang berjerawat. Lakukan selalu untuk mendapatkan hasil yang memuaskan.

Pilihan 53: Tumbuk kacang hijau hingga menjadi debu dan tambahkan yogurt untuk dibuat pencuci muka. Jerawat akan beransur hilang.

Pilihan 54: Ambil satu gelas air kelapa campur dengan 25 gram pasta kunyit. Biarkan semalam. Keesokan harinya, tambahkan ke dalam ramuan tersebut 3 senduk teh bubuk cendana merah. Aduk sampai merata. Simpan selama 3 hari. Setelah itu, saring ramuan dengan menggunakan kain kasa. Simpan air perasan dalam botol. Sapukan ramuan tersebut pada wajah yang berjerawat, 2 kali sehari sampai jerawat hilang.